August 28, 2010

Sanggul Kalah Bonggol Unta

Maybe ade sesetengah dari korang dah tau pasal benda ni . Takpe , kepada yang belom tahu , sila baca dan kepada yang dah tau sila baca dan baca baca baca jugak . Heh . Oh dan entry ni juga khas untuk kaum hawa dan hok lelaki mana yang nak baca . Baca je sebab mane tau korang boleh sampaikan kat korangnya future wife ke , mak korang ke , nenek mungkin ?

Nowadays , korang perasan tak . Ramai gila perempuan muslim pakai tudung . Okay , fine . Bertudung memang tak salah malah ia dituntut disisi agama sekalipon tapi masalahnya sekarang ni lah kan bertudung bukan main la berlitup , ayu , sopan , manis , cantik , kau memang da-bom tapi sanggul ekau tu . Makkk Aihhh ! Tinggi bebenor . Lenguh tengkuk nak tengok woiii .




Bukan ape , tak silap aku hukum sanggul tinggi tinggi ni Haram Tak Silap aku ulang balik Haram Tak Silap ulang lagi Tak Silap . Sebab ape , bila kita buat sanggul tinggi tinggi , ia akan menampakkan kepanjangan dan mungkin juga ketebalan rambut kita .

Then , aku pernah diajar , jika kita pakai tudung , kita tidak sepatutnya menunjukkan kepanjangan rambut kita lebih lebih lagi di depan kaum adam sebab mereka boleh noticed kita punya rambut eventhough kita dah pakai tudung .

Oh still tak percaya ? Lihat , baca dan renungkan .

Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.


Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-


Okay . Amacam ? Lepas ni nak ikat rambut jangan tinggi tinggi . Bese bese sudah la .

And satu lagi , aku tak tau nak cakap ape kat mereka ini . Kat dalam MySpace , Pesbuk , Frmspring and seangkatan dengannya tak pakai tudung tapi bila kat luar pakai tudung . Ingat pakai tudung ni macam pakai topi ke ? Pakai bila perlu dan nak style je . Lebih baik tak payah pakai kan ? Same je . Orang still boleh tengok . Ape kes ? *kalau gambar time kecik kecik tu dimaafkan la kot . Tak matang pon lagi kan .

Benda ni bukan nak ingatkan kat korang je tapi untuk diri aku jugak sebab aku tau aku pon bukan wanita muslim yang perfect so jadikan benda ni sebagai info kepada kaum hawa termasuk aku . Oh Oh ! Aku pon terasa jugak bab ketat ketat tu . Heh . Ya Allah , Ya Allah ! Cepat bertaubat zack =)

2 comments:

Amirah said...

yeahhh..btl3..
dose kot pkai mcmtuhhh..
tahniah di ats post anda kali ini!

Zack Dinot said...

HAHA , toce toce . tiba tiba terdetik aku nak post pasal bnde ni . hahaha :D